A part de tot el que vam estar visitant a Nova York i per suposat fent moltes fotos, també hi han algunes anècdotes i situacions peculiars de Nova York o Nord-Amèrica en general que m'agradaria explicar. No se quants posts em portarà, però aquí comença el primer:
El metro de Nova York
A NY li diuen Subway. Com no un canvi més per acabar-ho d'adobar. A Londres és el Tube en col·loquial i l' Underground en formal, a Boston és el "T" i a Nova York és el Subway, que a l'hora a anglés britànic vol dir només un pas subterrani sense necessitat de ser metro. Una liada.
El de NY és molt més antic del que qualsevol persona es pot esperar de la ciutat més important del món. Això si funciona 24 hores. El seu funcionament és irregular de tota manera, acostuma a tardar bastant en arribar i encara més si no estàs en una d'aquelles estacions que anomenen "express". Els trens express són linees normals del metro que paren només a estacions puntuals cada 6 o 7 parades (em sona haver explicat això abans) i pasen per una via central que no està a la vora de l'andana. Les linees es bi, tri i cuatrifurquen pel que és dificil agafar d'una ullada quina linea en quina direcció has d'agafar. De totes maneres els trens tenen especificats els seus destins finals i si es posa una mica d'atenció no et perds. Les andanes també estàn ben indicades però per això mateix hi ha multitut d'indicacions. El que a mi em toca una mica la pera és la poca imaginació en el nom de les parades. Un carrer que creu Manhattan a la part sud que es diu Canal Street, té parades de metro de 5 linees diferents que no son transbord entre si i estan allunyades unes de les altres. Doncs bé, totes 5 es diuen "Canal Street" i has de saber on vas en aquests casos o estas una mica fotut.
Interior d'un vagó de la línea blava
Una altra curiositat és que un cop el tren para a una estació, les portes tarden un segle en obrir-se. La gent n'està acostumada però a Barcelona la gent començaria amb el famós... "puertaaaaaa!!" dels autobusos.
Per a una persona que no parli anglès i que no hagi estat mai a Nova York també pot ser confús el fet que les direccions dels trens es diferenciin en ocasions entre Inbound (cap a dins) i Outbound (cap a fora). Si no tens molt clar on ets i el mapa de la ciutat, pots estar anant cap a fora pensant que vas cap a dins sense adonarte'n.
Per últim, al metro de Manhattan no donen un mapa de metro (del que us deixo un link) tamany butxaca perquè sàpigues on vas ni que els matin. Deu ser perquè és un preciós souvenir que si no no es vendria gaire...
Per més confusions podeu mirar el post de The River Café en que explico també el tipus de confusió a les entrades del metro des del carrer.
Parada de High Street - Brooklyn Bridge
Aparte de todo el que estuvimos visitando en Nueva York y por supuesto haciendo muchas fotos, también hay algunas anécdotas y situaciones peculiares de Nueva York o Norte-América en general que me gustaría explicar. No se cuántos posts me llevará, pero aquí empieza el primero:
El metro de Nueva York
En NY le llaman Subway. Como no, un cambio más para acabarlo de redondear. En Londres es el Tube en coloquial y el Underground en formal, en Boston es el "T" y en Nueva York es el Subway, que a la vez en inglés británico quiere decir sólo un paso subterráneo sin necesidad de ser metro. Una liada.
El de NY es mucho más antiguo de lo que cualquier persona se puede esperar de la ciudad más importante del mundo. Eso si, funciona 24 horas. Su funcionamiento es irregular de todas maneras, acostumbra a tardar bastante en llegar y todavía más si no estás en una de aquellas estaciones que denominan "express". Los trenes express son lineas normales del metro que paran sólo en estaciones puntuales cada 6 o 7 paradas (me suena haber explicado esto antes) y pasan por una vía central que no está al lado del andén. Las líneas se bi, tri y cuatrifurcan por lo que es dificil entender a primera vista, qué linea y en qué dirección lo has de coger. De todos modos los trenes tienen especificados sus destinos finales y si se pone algo de atención no te pierdes. Los andenes también están bien indicados pero por eso mismo hay multitud de indicaciones. Lo que a mí me toca algo la pera es la poca imaginación en el nombre de las paradas. Una calle que cruza Manhattan en la parte sur que se llama Canal Street, tiene paradas de metro de 5 líneas diferentes que no son transbordo entre sí y están alejadas unas de las otras. Pues bien, las 5 se llaman "Canal Street" y tienes que saber dónde vas en estos casos o estas algo jodido.
Otra curiosidad es que una vez el tren para en una estación, las puertas tardan un siglo en abrirse. La gente está acostumbrada pero en Barcelona la gente empezaría con el famoso... "puertaaaaaa!!" de los autobuses.
Para una persona que no hable inglés y que no haya estado nunca en Nueva York también puede ser confuso el hecho que las direcciones de los trenes se diferencien en ocasiones entre Inbound (hacia adentro) y Outbound (hacia fuera). Si no tienes muy claro dónde estas y el mapa de la ciudad, puedes estar yendo hacia fuera pensando que vas para adentro sin darte cuenta.
Por último, en el metro de Manhattan no dan un mapa de metro (del que os dejo un link) tamaño bolsillo para que sepas dónde vas ni que los maten. Debe de ser porque es un precioso souvenir que si no no se vendería demasiado...
Para más confusiones podéis mirar el post de The River Café en que explico también el tipo de confusión en las entradas del metro desde la calle.
Foto 1: Interior de un vagón de la línea azul